ALUMNAT NOUVINGUT I DESCONEIXEMENT DE LES LLENGÜES

 


RESOLUCIÓ de 23 de desembre de 2021, de la directora general d’Inclusió Educativa, per la qual es dicten instruccions per a la detecció i la identificació de les necessitats específiques de suport educatiu i les necessitats de compensació de desigualtats.

8.7. Incorporació tardana al sistema educatiu valencià 

1. L’alumnat d’incorporació tardana és aquell que, per procedir d’altres països o per qualsevol altre motiu, s’incorpora de forma tardana al sistema educatiu valencià i, per aquesta raó, presenta un desconeixement greu d’una o de les dues llengües d’aprenentatge.

2. Per a aquest alumnat s’han de tindre en compte les consideracions següents: 

a) S’aplicarà el protocol que estableix la Resolució de 5 de juny de 2018, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es dicten instruccions i orientacions per a actuar en l’acollida d’alumnat nouvingut, especialment el desplaçat, als centres educatius de la Comunitat Valenciana.

 b) Si presenta una competència lingüística inferior en qualsevol de les llengües oficials, d’acord amb el currículum del nivell educatiu corresponent, el centre ha de desenvolupar actuacions i programes d’ensenyament intensiu, com indica l’article 17 de l’Ordre 20/2019. A l’hora de plantejar l’organització del tractament lingüístic, s’ha de tindre en compte el perfil lingüístic de l’alumnat nouvingut o vulnerable, així com la llengua oficial amb major càrrega lectiva en el projecte lingüístic de centre (PLC). 

c) De manera excepcional, quan es donen les condicions establides en l’article 31 de l’Ordre 20/2019 i s’hagen valorat totes les possibilitats d’accés al currículum del nivell educatiu que li correspon per edat, podrà aplicar-se la mesura de flexibilització en l’escolarització en l’ensenyament obligatori, que haurà d’anar acompanyada d’un pla específic de reforç. 

3. Per a aquest alumnat no s’haurà de realitzar una avaluació sociopsicopedagògica ni emetre un informe sociopsicopedagògic, llevat que presente altres necessitats específiques de suport educatiu. 

4. Els centres docents podran comptar amb el suport i l’assessorament de l’assessoria tècnica docent en matèria d’educació plurilingüe de la Direcció General d’Innovació Educativa i Ordenació.


ORDRE 20/2019, de 30 d’abril, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l’organització de la resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià.

Article 17. Actuacions i programes d’ensenyament intensiu de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana per a l’alumnat nouvingut.

Aquestes actuacions i programes tenen la consideració de mesures de nivell III 

5. És preceptiva l’avaluació d’aquest alumnat, si bé la seua tutora o el seu tutor, oït l’equip docent, amb l’assessorament del servei especialitzat d’orientació i el vistiplau de la direcció o la titularitat del centre, pot disposar que no s’avaluen les àrees o matèries que s’establisquen durant el trimestre en què es matricula i el trimestre següent a la incorporació d’aquest, quan el seu grau de desconeixement de les llengües vehiculars de l’ensenyament així ho aconselle. En aquest supòsit, en els documents oficials d’avaluació i en la informació a les famílies o representants legals dels resultats de l’avaluació, s’ha de fer constar aquesta circumstància, així com les adaptacions i les actuacions docents efectuades en aquest sentit. En cas que l’alumna o l’alumne finalitze el curs amb matèries qualificades d'insuficient per motiu de desconeixement de les llengües, l’equip docent ha d’aplicar les mesures establides en la normativa que regula l’avaluació i la promoció de l’alumnat en els diferents ensenyaments.



Nouvinguts. Paraules i fets té com a objectiu proporcionar un material de nivell inicial que permeta a l’alumnat que arriba al nostre sistema educatiu adquirir una competència lingüística suficient per poder seguir metodologies d’aprenentatge com el Tractament integrat de llengua i continguts (TILC) en les matèries no lingüístiques que ha de cursar.

Les activitats  estan dissenyades per a descobrir el funcionament del centre, l’entorn immediat o determinats elements interculturals.

  • El material està constituït per les unitats següents: 
  • Identificació personal. 
  • Ensenyament i educació. 
  • Estudis, faena i relacions professionals. 
  • Relacions familiars. 
  • Estats físics i anímics. 
  • Menjar i beure. 
  • Activitats quotidianes, rutines i temps lliure. 
  • Habitatge, llar i entorn. 
  • L’oratge. 
  • Compres i serveis. 
  • Viatges i trasllats.
Punxa en la imatge per accedir als materials penjats en REBOST DIGITAL.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada